HISTORY 1999-2005

Ahad, 27 Disember 2009
Bertapa Ku Rasa.......KECILNYA DUNIA.

Selepas Aku Buat Persembahan.........Glamour Giler!!!!!

Masa Tu Group Ni Tengah Meletup Dengan Lagu Sephia & Dan

Brsama Duta Sheila On7

Tok Guru Soprano

Kakak Kris Dayanti yang cun melecun!

Dapat Juga Salam Dengan Kris Dan Bersembang Kat Belakang Stage Selama 30 minit.

Live performing Anuar Zain. Tengah Mendendangkan Lagu "Bila Resah"



Saat paling bahagia! ketika berduet lagu "Seandainya Masih Ada Cinta"







Avatar: The Last Airbender. (Versi M Night Shyamalan 2010)

Selasa, 15 Disember 2009
Pertembungan antara dua pengarah hebat ini mengenengahkan filem bertajuk Avatar. Cerita yang berbeza dibawa oleh pengarah James Cameron manakala M Night Shyamalan pula mengikut kartun asal yang berada di bawah naungan Nickelodeon. Filem ni akan dapat kau orang saksikan di pawagam pada 2 Julai 2010 di US. Di Malaysia belum dapat tau tarikh lagi.....atau mungkin sama tarikh kot.
Tunggu saja lah..... kepada peminat karya M Night Shyamalan yang pernah menonton karya beliau, mungkin sedikit janggal dengan filem ini kerana karya beliau sebelum ini agak berat tetapi kali ini beliau beralih kepada komesial.

Persembahan di FRU Padang Tembak

Koleksi Peribadi

Senjakala (tahun 1990)

Ahad, 13 Disember 2009
Buku ni zaman aku sekolah menengah dulu.......aku ambil aliran sastera. ini antara buku kajian aku masa SPM. menariknya buku ni kerana jalan cerita yang sangat menyentuh individu yang membacanya. SENJAKALA adalah kisah kegigihan kinto, seorang pemburu tua yang turun berburu selama lebih seratus hari. Kinto ingin mendapatkan daging rusa untuk anak gadisnya yang sedang sakit. Dalam novel ini dilukiskan kecekalan hati seorang manusia yang tidak mahu menerima kekalahan, tentang harga diri dan kasih sayang. ia juga mencakup hubungan manusia dengan tuhannya, alam dan sesama manusia. Di atas segala- galanya tersimpan falsafah tentang proses pencarian diri, tentang kewujudan kita yang perlu menerima erti kekalahan bersandarkan kesedaran pada keagungan tuhan. Cinta yang patah dengan segala macam kompleksitinya, rendah diri seorang lelaki dengan rindu dan cintanya yang tak sampai, juga terungkap dalam novel ini.........
Senjakala adalah hasil dari penulis BAHARUDDIN KAHAR yang pernah memenangi hadiah karya sastera 1976, sayembara cerpen Esso-Gapena 1982 dan penerima "Zamalah Sastera"1985. kalau kau orang berminat carilah di kedai yang terdekat......itu pun kalau masih ada atau pun e-mail aku saja.

Kembara Baru 2010

Rabu, 9 Disember 2009
Buat tak buat......... kena buat juga. Kalau tak macamana nak dapat hasil yang baik dan bermutu untuk pementasan baru...Tajuk kali ni "SIRIH BERTEPUK PINANG MENARI". Karya Datuk Noordin Hassan. Aku tahu risikonya amat besar jika kegagalan untuk mementaskan teater ini apatah lagi skrip dan pengarah asalnya adalah tuan empunya tajuk ini. Pengarah untuk musim terbaru ni mungkin akan terduduk jika hasil tidak sehebat pementasan yang terdahulu. Tapi kalau tak buat kita tak tahu setakat mana kemampuan kita. keputusan yang diambil amat rumit. Dari segi produksi kali ini aku betul -betul kena "tapis" kerana individu yang berada dalam produksi perlu tahu tugas yang bakal digalas agar tidak membebankan tenaga produksi yang lain atau dalam erti kata lain "tau buat kerja dan tak memandai- mandai". Aku akan pastikan kali ini individu- individu yang terpilih berada ditempat atau di "titik" yang tepat dalam produksi........ini formula aku. Kali kedua aku berkolabrasi dengan pengarah jati Pulau Pinang (Bapak Teater) setelah "BILA LAGI KOMPANG BERBUNYI (BLKB)" berjaya mencipta sejarah persembahan yang memeakan masa 2 jam 45 minit dengan jayanya.......................belum pernah di dominasi oleh pengarah lain yang mementaskan tetater melalui TE.TA.MU. Sememangnya kebanyakan aktivis teater Penang kenal akan pengarah RAZALI RIDZUAN dan aku akan pastikan pengarah ini mencurahkan segala ilmu yang dia ada dari aspek pengarahan kepada pelakon. Sedikit kelegaan pada aku apabila cadangan pelakon yang disenaraikan sebahagian besarnya adalah pelakon yang telah berpengalaman dan beberapa muka baru yang bakal menjadi pelapis baru dalam dunia teater di Pulau Pinang.........Yang pastinya sekarang, persiapan fasa pertama sudah pun berjalan dan pengembaraan baru dalam produksi ini semestinya kekreatifan aku bakal tercabar dalam "SIRIH BERTEPUK PINANG MENARI" yang akan ke pentas pada tahun hadapan.........."AKU MENUNGGU CABARAN ITU".

Windows 7 : Lebih Laju. Lebih Stabil, Lebih Mesra Pengguna

Rabu, 2 Disember 2009

Mungkin ada yang pernah mendengar mengenai Microsoft yang sudah melancarkan sebuah lagi sebuah windows iaitu Windows 7. Kod nama untuk Windows 7 ini telah ditukar beberapa kali. Sewaktu di awal projek tersebut, ia dinamakan kod “Blackcomb” pada 2003. Ia kemudian ditukarkan kepada kod “Vienna” pada awal tahun 2006 dan akhir sekali nama rasminya adalah Windows 7. Windows 7 telah melancarkan versi betanya iaitu Windows7 Beta pada bulan Januari 2009. Untuk Windows 7 versi penuh pula dilancarkan pada umum pada November 2009. Pada pendapat aku yang baru menggunakan sistem operasi ini yang berharga RM929 (Versi Ultimate), walau apa pun Microsoft pasti akan melancarkannya mengikut perancangannya tetapi seperti anda sedia maklum, pasti selepas itu mereka akan mengeluarkan service pack atau patch-patch untuk semua jenis windows mereka.

Ciri-ciri baru Windows 7 :

Antara muka pengguna
- Windows 7 masih mengekalkan ciri utama antara muka pengguna dan stail visual grafiknya iaitu Windows aero seperti windows vista tetapi banyak penambah baikan telah dilakukan. Ciri yang ketara ialah grafik yang menarik di desktop seperti kaca.

Taskbar
- Taskbar Windows & telah ditambah ketinggian sebanyak 10 piksel dari windows vista. Ia ciri terbaru pada windows 7 yang menggunakan grafik ikon yang lebih besar. Tetapi sekiranya anda sudah biasa dengan ikon yang lebih kecil, ciri-ciri taskbar windows vista yang lebih kecil turut disertakan.

Senarai Pantas (Jump List)
- Pilihan menu ini kini boleh didapati dengan klik kanan pada ikon di taskbar. Setiap ikon yang berlain mempunyai senarai pantasnya yang berlainan mengikut kegunaan aplikasi tersebut.

Ruang Penyimpanan maya (Virtual hard disks)
- Windows 7 juga telah menyediakan fungsi tambahan Microsoft Virtual PC iaitu dengan menambah fungsi Ruang Penyimpanan
Maya (Virtual hard disks) yang boleh digunakan atau dijadikan sebagai pemacu.


Ciri-ciri yang telah dibuang dari Windows sebelumnya :

- Menu mula dan taskbar klasik seperti taskbar win98
- Aplikasi Windows Photo Gallery, Windows Movie Maker dan Windows Mail telah dibuang tetapi digantikan dengan aplikasi Windows Live. Namun ada sesetengah fungsi masih lagi wujud pada aplikasi baru Windows Live.
- Aplikasi Windows Defender telah dibuang
- Windows Meeting Space
- InkBall
- On-Screen Keyboard telah dibuang
- Windows Sidebar pada windows vista telah dibuang

Bermacam-macam lagi ciri-ciri tambahan yang terdapat pada Windows 7.

Anda boleh rujuk ke http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7